XVII. NEWTON KUPA

2009. november 30.

 

Keszthely

A keszthelyi Vajda János Gimnázium matematika, fizika munkaközössége 17. alkalommal rendezte meg az általános iskolák végzős tanulói számára meghirdetett természettudományi versenyt, a Newton Kupát. Az idei versenyre is az eddigiekhez hasonlóan Zala, Veszprém és Somogy megyéből érkeztek iskolák, csapatok.
Minden induló iskolát egy-egy tanuló képviselhette matematika, fizika és informatika tantárgyakból, vagyis az általános iskolák legtehetségesebb reálérdeklődésű diákjai mérhették össze tudásukat.

Az új középiskolai felvételi rendszer sajnos nem tett jót a különben is mostoha sorsra kárhoztatott természettudományi tantárgyaknak, mert fizikából és informatikából több iskola sem tudott versenyzőt nevezni, így a „csonka csapattal” nem sok esélyük volt az összesített első helyre, a Newton Kupa elnyerésére.
Mindhárom tantárgyból 2 óra alatt 4 feladatot kellett megoldani a diákoknak. Amíg a versenyzők a feladatokon elmélkedtek, addig a kísérő tanárok megismerkedhettek a Műszaki Kiadó legújabb tankönyveivel, interaktív tananyagaival és a feladatok megoldásaival is.
A verseny befejeztével - amíg a versenybizottság, a gimnázium matematika, fizika, informatika szakos tanárai a feladatokat javították - a Balaton Színházban Tóth Pál tanár úr, (Fizibusz, Budapest) a fizika „utazó nagykövete”, látványos és érdekes kísérleteket mutatott be a versenyzők, diákok aktív részvételével.
A díjátadó ünnepségen Szörényi Zoltán, a gimnázium igazgatója és Farkas László a verseny szervezője köszöntötte a versenyzőket, az őket felkészítő pedagógusokat és a meghívott vendégeket.
Először a versenyt évek óta önzetlenül támogatók, és azok az eredményes felkészítő tanárok vehették át az erre az alkalomra megjelenő, a Newton Kupa elmúlt 15 évét összefoglaló könyvet. A kiadványban 180 feladat, azok megoldásai, az egyes versenyek eredményei, beszámolók, színes fényképekkel emlékeztetnek a korábbi versenyekre. A könyvet Farkas László és Fonyóné Németh Ildikó szerkesztette.
Az eredményhirdetés innentől már az évek óta megszokott „koreográfia” szerint történt, vagyis az informatika, fizika, matematika tantárgy első hat helyezettje vehette át az oklevelet és az értékes jutalmakat. Érdekes, hogy az idei versenyen mindhárom tantárgyból a dobogós helyezést elért tanulók között a Zala, Veszprém, Somogy sorrend alakult ki.


MATEMATIKA
1.    Fonyó Viktória, Egry József Általános Iskola, KESZTHELY
2.    Németh Péter, Általános Iskola, CSABRENDEK
3.    Kitli Márk, Balatonlelle-Karád Általános Isk., BALATONLELLE

FIZIKA
1.    Kocsondi Gábor, Csány-Szendrey ÁMK Belvárosi Tagint. KESZTHELY
2.    Székely Ádám, Általános Iskola, RÉVFÜLÖP
3.    Hegyi Debóra, Reich Károly Általános Iskola, BALATONSZEMES

INFORMATIKA
1.    Pickó Anna, Csány-Szendrey ÁMK Belvárosi Tagint. KESZTHELY
2.    Vagner Jázon, Bárdos L. Tagintézmény, Tapolcai Ált. Isk. TAPOLCA
3.    Illyés Richárd, Reich Károly Általános Iskola, BALATONSZEMES

CSAPAT
1.    Csány-Szendrey ÁMK Belvárosi Tagiskola, KESZTHELY
2.    Reich Károly Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Int., BALATONSZEMES
3.    Balatonlelle-Karád Általános Iskola és Alapfokú Művészetokt. Int., BALATONLELLE

Az iskolák közötti csapatversenyt ez alkalommal az összesített pontszámok alapján a Csány-Szendrey ÁMK Belvárosi Tagintézménye nyerte, s így egy évig őrizheti a kupát.
A legeredményesebb felkészítő tanárnak járó díjat, több évi sikeres munkájáért Podányi Judit tanárnő (Balatonlelle Ált.Isk.) kapta.

Farkas László
a Newton Kupa szervezője,
fizika szaktanácsadó

 

Kevesebb krétafizikát

Nagykanizsa - Elméleti, s gyakorlati feladatok várták azokat a diákokat, akik a hét végén részt vettek a 12. alkalommal megrendezett Zemplén Győző Fizikaversenyen, amit a Batthyány Lajos Gimnázium szervez 1970 óta.

 

2009. november. 09. hétfő | Szerző: Pásztor András

 

Szombaton 23 fiatal fizikus gyűlt össze a megye középiskoláiból, hogy részt vegyen a nagy hírű fizikaprofesszorról, Zemplén Győzőről elnevezett versenyen, aki nem mellesleg Nagykanizsán született, s bár négyéves korában családjával együtt Fiuméba költözött, a dél-zalai város máig magáénak vallja a nagy előd örökségét. A versenyt szervező Batthyány Lajos Gimnáziumban ennek megfelelően koszorúzással kezdődött a program, majd következhetett az elméleti, gyakorlati és fizikatörténeti kérdéseket is tartalmazó feladatlap kitöltése.

- Amellett, hogy ez a mostani összejövetel egy verseny, arra is remek alkalmat biztosít, hogy a megye fizikatanárai mérleget vonjanak - így Balogh László fizikatanár, a BLG igazgatója. - Sajnos a tantárgyak népszerűségi versenyében nem állunk jól, éppen ezért fel kell hagyni a krétafizikával, s lehetőség szerint minél több érdekes kísérletekkel kell a diákok figyelmét felkelteni.

Délutánra a verseny végeredménye is megszületett. Az idei győztes a keszthelyi Vajda János Gimnázium tanulója, Sisák Mihály lett. A csapatversenyt szoros küzdelemben a BLG csapata nyerte.

 

 

 

 

Dr. Nagy Zsigmondné

  Dr. Nagy Zsigmondné tanári pályafutását 1954-ben a keszthelyi Közgazdasági Technikumban kezdte, majd 1956-ban került az ugyancsak keszthelyi Vajda János Gimnáziumba, ahol megszakítás nélkül, közel ötven évet tanított. Diákjai rendszeresen szerepeltek a hatvanas-hetvenes években rendkívül népszerű "Ki miben tudós" versenyeken, az Irinyi János Országos Kémiaversenyeken, az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyek döntőiben és a nemzetközi Kémia Olimpiákon. Szabadidejében évtizedeken át a megyei tehetséggondozó szakkör vezetője és rendszeres előadója volt. Társszerzőként közreműködött az 1979-es és az 1980-as kémiai összefoglaló feladatgyűjtemény elkészítésében. Dr. Nagy Zsigmondné már eddig is sok elismerést kapott. Tulajdonosa az Oktatásügy Kiváló Dolgozója, valamint a Kiváló Munkáért kitüntetéseknek és a Pedagógus Szolgálatért Emlékéremnek.

A díj névadója Rátz László (1863-1930), a Budapesti /Fasori/ Evangélikus Gimnázium legendás hírű tanára volt. Nevéhez számtalan tehetség műszaki és tudományos pályára állítása fűződik. Éveken át a Középiskolai Matematikai Lapok szerkesztője volt, javarészt neki köszönhető a matematikatanítás hazai reformja. A díj, valamint az alapítvány létrejötte és fenntartása három vállalat, az Ericsson Magyarország Kft., a Graphisoft R&D Zrt. és a Richter Gedeon Nyrt. nevéhez fűződik. Az alapítvány legfőbb célja, hogy kiemelten támogassa a magas színvonalú középiskolai reálképzést, mint a leendő természettudományos értelmiség bázisát. Az egyenként egymillió forint összegű Rátz Tanár Úr Életműdíjat az alapítvány kuratóriuma 2001 második félévétől kezdve ítéli oda. Az első négy évben a matematika, fizika és kémia tárgyak oktatóit díjazták, míg 2005-ben a biológiatanítás jelesei is bekerültek a jutalmazott körbe. Az alapítvány céljainak megtartása felett négy főből álló kuratórium őrködik, a kuratórium elnöke Prof. Dr. Kroó Norbert, a Magyar Tudományos Akadémia alelnöke.

 

Konferencia a múlt századok oktatásáról

Zalaegerszeg - A megyei pedagógiai intézet szervezésében a múlt századok Zala megyei oktatástörténetéről tartottak pénteken konferenciát a Megyeházán.

 

2009. november. 13. péntek | Szerző: Sinkovics Eta

 

Az 1000 éves Zala vármegye idei millenniumi programsorozata keretében rendezték az oktatástörténeti konferenciát, tájékoztatott dr. Szalay Zoltánné, a pedagógiai intézet igazgatója. Az esemény szomorú momentuma, hogy a legjelesebb zalai neveléstörténésztől, az intézmény egykori igazgatójától, a napokban elhunyt dr. Kotnyek Istvántól tegnap vettek végső búcsút. A konferenciával az ő emlékének adóztak.

A rendezvényen Pintér László, a megyegyűlés alelnöke bevezetőjét követően a zalai oktatástörténeti kutatók előadásaikban sorra vették a századok folyamán működő jelentősebb megyei iskolákat, szerepüket. A számos előadó közül Vikár Tibor a pókaszepetki iskola, Gáncs Katalin a zalaszentgróti állami népiskola történetét idézte fel, Sáringer-Kenyeres Tamásné előadása a keszthelyi óvodák alakulását kísérte végig 1870-től napjainkig. A résztvevők megismerhették a megye középfokú oktatásának indulását a keszthelyi Vajda- és a zalaegerszegi Zrínyi-gimnáziumon keresztül, valamint az iparos oktatás kezdetét, de hallhattak a pedagógusokkal szembeni társadalmi elvárásokról is.

A konferenciát a megye oktatástörténetéről szóló kiállítás is kísérte.

 

 

Ének a zene világnapjára

Keszthely - Régi hagyományt ápolva, a minap 14. alkalommal rendezték meg a Balaton Színházban a városban működő kórusok hangversenyét. A programra rendszeresen a zene világnap- ja jegyében kerül sor.

 

2009. október. 20. kedd | Szerző: Horányi Árpád

 

A Goldmark Károly Művelődési Központ és a Karnagyok Klubja közös kezdeményezése indította útjára a rangos zenei eseményt, melynek szereplő közt rendre minden korosztály jelen van. Ezúttal 3 gyermek énekkar, 2 ifjúsági kamarakórus és 2 felnőtt vegyeskar lépett közönség elé.

A rendezvény része annak, hogy a városban szélesedő, művészetében gyarapodó énekes palettát együtt láthassák, hallhassák az érdeklődők. A Fő téri Magyarok Nagyasszonya Plébániatemplom kórusa első ízben volt részese a zenei világnapi dalos estnek, a múlt évben középiskolásokból alakult Your Friends kamarakórust mint legfiatalabb közösséget köszöntötték a fellépők között. A Csány-Szendrey ÁMK mindkét tagintézménye és az Egry József Általános Iskola is delegálta kórusát, ott volt a Vajda-gimnázium kamarakórusa és a Festetics Kastély Helikon Kórusa.

A keszthelyi kórusok versenye

A keszthelyi kórusok versenye

 

A hangverseny nyitánya összkari éneklés volt, melyben a Glória kánon hangzott fel, majd Haydn, Erdő mélyén című művét énekelték a kórusok, ezzel emlékezve a nagyszerű bécsi klasszikus szerző halálának 200. évfordulójára.

Ezúttal került sor A keszthelyi kórusok legfőbb támogatója elismerés átadására. Az Orr Lajos szobrászművész által készített bronz plakettet idén Hévíz város önkormányzata nyerte el. Az elismerést az alapító Kendeh Gusztávné karnagytól vetteát Szarka László, a fürdővárosi képviselő-testület oktatás és kulturális bizottságának elnöke.

A finálé ugyancsak a verseny összes szereplőjének közös éneke volt: együttesen a Minden embernek a lelkében dal van és A magyarokhoz című kórusművet adták elő zárásként.

 

Horgászparadicsom: Miért éppen Alaszka?

 

ZH - Sohasem horgásztam még, de amikor nézem a Balaton-parton egész napokat egy kis széken, vagy a tó vizén ringatózó csónakban pecabotjukat kitartóan lógató, békésen üldögélő horgászokat, néha szeretném kipróbálni.

 

2009. október. 18. vasárnap | Szerző: Temesi Hilda

 

Szörényi Zoltán:  Alaszka - Útinapló nem csak horgászoknak Sokszor nem tudom eldönteni, hogy vajon a zsákmányszerzés vagy maga a környezet vonzhatja őket jobban. Szörényi Zoltán is egy lehetne közülük, de ő olyan helyre is eljutott, ahova csak nagyon kevesen. Lazachorgászatra vágyott vadregényes tájon.

Gyermekkorom óta arról álmodozom, hogy egyszer a nagy vadász-utazó Széchenyi Zsigmond nyomán barangolhassak a hegyek között. Végül mindkét álmom valóra válhatott - és mégsem - olvasható Alaszka - Útinapló nem csak horgászoknak című könyvében. A Budapestről egy éve Gyenesdiásra költöző, eredeti foglalkozását tekintve geofizikus kalandor tavaly óta a keszthelyi Vajda Gimnázium igazgatója. 2002-ben, egy év tervezgetés után indult útnak Kovács Csaba barátjával, hogy paradicsomi állapotokban legyen részük - már ami a halfogást illeti. Beszélgetésünk apropója egy előadással egybekötött könyvbemutató, amit új lakóhelyének klubkönyvtárában tartott. Nem csak horgászoknak. - De miért éppen Alaszka?

- Alaszka az egyik utolsó olyan hely, ahol az eredeti természet megőrződött, nem avatkozott be az ember. Magyarországon már egy talpalatnyi érintetlen terület sincs. Régóta érlelődött bennünk az út gondolata. Egy évig terveztünk, információkat gyűjtöttünk, ami végül szinte semmit sem ért. Sok meglepetés ért minket a helyszínen, az egész koncepción is változtatni kellett.

Előtte sokáig Mongóliába jártam horgászni és dolgoztam is ott régebben. Geofizikus szakmával, mondhatni, bejártam az egész világot.

- És a halak valóban olyan mennyiségben várták Önöket, mint ahogy számítottak rá?

- Alaszkába minden horgász szeretne egyszer eljutni. Olyan időszakos halbőség van, ami hihetetlen. Nem kell lesni őket, hanem egymás után csak jönnek és jönnek. Végeláthatatlan sorban, tízezrével, százezrével vonulnak a lazacok. Persze, pisztrángok is vannak, azok is vándorolnak, de mi a lazacokra mentünk inkább.

- Mennyi ideig és hol töltötték a kiváltságos nyaralást ?

- Másfél hónapig voltunk kint, igazi nomád módon, sátorral egy olyan területen, ahol egy teremtett lélek sincs. Alaszkában sok rezervátum van, amik különböző fokozatúak. Azon a szakaszon ahol mi voltunk, rajtunk kívül senki nem tartózkodott, csak a természetőrök, akik néha ellenőrizték, hogy mit csinálunk. Igazi vad táj ez, ahol nem lakik senki, nincsenek gyárak, minden az eredeti állapotában van. Lenyűgöző. Ami érdemleges terület, az csak repülővel érhető el. Ami autóval is megközelíthető, ott az ember már letette a bélyegét. Tönkretette, beépítette, elfoglalta, vagy bezárta. Egyedül a rezervátumok érintetlenek még.

- Egy kietlen táj a szépsége mellett félelemérzetet is okozhat, már ha csak a medvékre gondolok...

- Azokkal a természetes állapotban élő medvékkel, akik megszokták, hogy megszerzik maguknak az élelmiszert nincs gond, ők félnek az emberektől. Ám akadnak, akik az embertől szerzik be az ennivalót. Akár a sátrakból is elrabolják az élelmiszert, de mi olyanokkal nem találkoztunk. Nem mondom, hogy nem volt egy-két kényes szituáció. Amikor két méterről hatalmas grizzly ágaskodott a barátom fölé, ráadásul egy magas partról... De csak üvöltöttünk egymásra, azután jobbnak látta a távozást. Nehéz azt így utólag megmondani, hogy az izgalom, vagy a félelem volt az erősebb, de túltettük magunkat mindenen. A legizgalmasabb az volt számunkra, amikor felvittek egy folyó felső szakaszára minket és onnan csónakkal jöttünk le.

- Alaszkáról a hideg jut az ember eszébe.

- Az időjárás kegyes volt hozzánk, állítólag az évszázad legmelegebb nyarát sikerült kifognunk. A felkészülés alapkoncepcióját Széchenyi Zsigmond Alaszkában vadásztam című könyve adta. Gyerekkoromban olvastam és annak szinte minden betűjét tudtam. Abban azt írta, hogy nyolc fok, esik az eső - hét fok, esik az eső. Ehhez képest alig esett, és volt még húsz fok is.

- A bevezetőben arról tesz említést, hogy az álom valóra vált, de mégsem. Ez mit jelent?

- Azokat a halakat nem lehet kifogni, amit mi terveztünk, és nem lehet ott horgászni és oly módon, ahogy azt elképzeltük. A vizek nagy része gleccservíz, ami zavaros. Mi a tiszta vízben szerettünk volna azokkal a módszerekkel horgászni, amit nem lehetett alkalmazni.

- A naplószerűen megírt könyvében olvasható, hogy hiányzott azért a család.

- Sokszor hazagondoltam, persze. De feleségemmel megbeszéltük az út előtt, hogy nem fogunk sokat telefonálgatni. Ez most másról szólt. De arra gondoltam, hogy azt a gyönyörű vidéket látniuk kell majd nekik is, és ez jó érzéssel töltött el. És tudtam, hogy otthon minden rendben van.

 

 

A kompetenciaalapú oktatás fontossága

2009. október 17.

Keszthely

 

Mind a megyei, mind a keszthelyi önkormányzat komoly forrásokhoz jutott a kompetenciaalapú oktatás bevezetését célzó pályázaton. A tanév indulásával szinte párhuzamosan elkezdődtek az érintett intézményekben azok a projektindító előadások is, amelyek elsősorban a tantestület tagjait ismertetik meg a kompetenciaalapú oktatás lényegével, fontosságával.

A megyei önkormányzat által fenntartott intézményekben Bécs Péterné Tóth Edit, a Keszthely által üzemeltetett iskolákban Végh László koordinálja a munkákat. A szakemberek előadásokat tartanak azzal a céllal, hogy a pedagógusokkal megkedveltessék a módszert.
Amint az elhangzott: a pályázat alapvető célja a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése és a kompetenciaalapú oktatás elterjesztése a magyar közoktatási rendszerben, ami hozzájárul a foglalkoztatási helyzet javításához.
Az előadók rámutattak: az eltelt rövid időszakban a világ sokat változott, és vele együtt a gyerekek is. Így szükség van arra, hogy a fiatalokat felkészítsék az egész életen át tartó tanulásra, amellyel sokkal jobban helyt tudnak állni a munkaerőpiacon. A kompetenciaalapú oktatás a gyermekekre helyezi a hangsúlyt, a diák szerepeltetésére, a gyakorlatban történő munkáltatására. Lényegre törőbb, biztos tudás birtokába helyezi a tanulót.
A pályázatban részt vesz a megyei önkormányzati fenntartású keszthelyi Asbóth Sándor Térségi Középiskola, Szakiskola és Kollégium, a Vajda János Gimnázium, a Közgazdasági Szakközépiskola; a Csány-Szendrey ÁMK székhelyiskolája, az Egry József Általános Iskola, a VSZK, az Életfa Óvoda székhelyintézménye és Vörösmarty utcai tagóvodája, illetve a lenti Gönczi Ferenc Gimnázium és Szakközépiskola, valamint a Lámfalussy Sándor Szakközépiskola és Szakiskola.
Az érintett intézmények vezetői hangsúlyozták: mindannyiuknak öröm, hogy nyertek ezen a pályázaton, hiszen általa jelentős összeg áramlik az oktatásba, lehetőség nyílik digitális táblák, laptopok és egyéb modern eszközök beszerzésére. Hangsúlyozták ugyanakkor: ezek az eszközök még mindig nem helyettesítik a tanárt, a pedagógus vezető szerepe továbbra is pótolhatatlan.

 

Tovább fejlődik a diáksport Zala megyében

2009. augusztus 14.

 

Hamarosan elindul a volt Petőfi Filmszínház épületének átépítése, ennek eredményeként új tornatermet kap a keszthelyi Vajda János Gimnázium - ez is kiderült azon a sajtótájékoztatón, amelyet Manninger Jenő, Zala megye elnöke és Pálinkás Róbert keszthelyi alpolgármester, ifjúsági és sportügyekkel foglalkozó tanácsnok tartott. 



A megyében több sportberuházás is megvalósul a közeljövőben. Tanuszoda nyílik a keszthelyi Asbóth Sándor Szakközépiskola és a Csokonai ÁMK közös centrumában, valamint 20 millió forintból műfüves pálya épül az Asbóth-iskola udvarán.

Lentiben jövőre korszerű tornateremben folyhat a munka, nagyobb hangsúlyt kaphat a kézilabda sport.  Uniós támogatások felhasználására nincs lehetőség, saját forrásból valósulnak meg ezek a beruházások - tudtuk meg Manninger Jenőtől.  

Pálinkás Róbert elmondta, hogy szeptember 12-én, Keszthelyen rendezik meg a megye ifjúsági és sportnapját. Idén először összevonva, egy időben és egy helyen zajlanak az események. Az ifjúsági nap délelőtt indul a strandon, a sportnap pedig szokás szerint vetélkedőkkel és versenyekkel kezdődik, délután a szórakozásé lesz a főszerep.   

A tájékoztatón elhangzott az is: már megtalálható a megye honlapján a Jó tanuló - jó sportoló pályázat kiírása, szeptember 30-ig lehet rá jelentkezni. Tavaly 53 pályázat érkezett, 16 intézményből 18 diákot ismertek el ezzel a megtisztelő címmel.  


 

Érmes zalai atléták a diákolimpián

Zalaegerszeg/Keszthely - Ezekben a hetekben igazi nagyüzem zajlik az atlétikai pályákon, hiszen sorozatban rendezik a különböző korosztályú diákolimpiai országos döntőket.

 

2009. június. 11. csütörtök | Szerző: Kerkai Attila

 


Az V-VI. korcsoportos diákok például a fővárosban mérték össze tudásukat az országos döntőben. A zalai tanintézmények diákjai ezúttal is kitettek magukért, s ketten több számban is a dobogóra állhattak. A zalaegerszegi Apáczai ÁMK tanulója, Domiter Eszter két ezüst (100 m, 400 m) és két bronzérmet nyert (200 m, 400 m gát), a keszhelyi Asbóth S. SZKI diákjai, Babocsay Sára pedig egy ezüst (400 m gát) és egy bronzéremmel (400 m) térhetett haza.

Jobb zalai eredmények. 

V. korcsoport

Fiúk

100 m: 6. Tóth Ábel (Hévíz, Bibó-gimnázium) 11,42. 
200 m: 4. Tóth Ábel 23,18. 
Magasugrás: 7. Czoczek Ákos (Zalaegerszeg, Kölcsey-gimnázium) 1,88. 

Lányok

100 m: 7. Magyar Dominika (Zalaegerszeg, Apáczai ÁMK) 12,92. 
200 m: 4. Babocsay Sára (Keszthely, Asbóth S. SZKI) 25,82. 
400 m: 3. Babocsay Sára 57,86, 5. Némethy Zsófia (Z. Zrínyi-gimnázium) 59,68.

VI. korcsoport

Fiúk

Hármasugrás: 7. Tóth Áron (Keszthely, Vajda-gimnázium) 12,75. 
Súlylökés: 7. Gergály Ádám (Zalaegerszeg, Deák-Széchenyi SZKI) 12,95. 

Lányok 

100 m: 2. Domiter Eszter (Zalaegerszeg, Csány SZKI) 12,54. 
200 m: 3. Domiter Eszter 26,09. 
400 m: 2. Domiter Eszter 58,77. 
400 m gát: 2. Babocsay Sára (Keszthely, Asbóth SZKI) 62,17, 3. Domiter Eszter 63,57, 5. Némethy Zsófia 64,21. 
Magasugrás: 5. Sikler Henrietta (Zalaegerszeg, Csány SZKI) 1,60, 7. Csöndör Tünde (Zalaegerszeg, Kölcsey-gimnázium) 1,55. 
Hármasugrás: 6. Kustán Hariklia (Z. Zrínyi-gimnázium) 11,39.

 

2009. 06. 05.

Öregdiákok találkozója

 

Keszthely - Szombaton a Fő téri templomban 9 órakor szentmisén való közös részvétellel kezdődik a Premontrei és a Vajda János Öregdiákok Egyesületének találkozója. Együtt és külön is emlékeznek, ünnepelnek, s tájékozódnak a nagy történelmi múltú gimnázium jelenlegi helyzetéről. A mai diákok műsorral köszöntik elődeiket.

 

 

Diákévi emlékek a gimnáziumból

Keszthely (há) - A mai Vajda János Gimnázium öregdiákjai két közösségben is ápolják egykori iskolájuk tradicionális értékeit, hagyományait.

 

2009. május. 29. péntek | Szerző: Horányi Árpád


A Vajda János Öregdiákok Egyesülete és a Keszthelyi Premontrei Öregdiákok Egyesülete június 6-án tartja éves találkozóját. Reggel 9 órakor közösen vesznek részt a Fő téri plébániatemplomban dr. Takács Nándor nyugalmazott megyés püspök szentmiséjén. Ezt követően az idősebb korosztálybeliek a rendház Klempa emlékszobájában találkoznak, s egyben emlékeznek a közösségük 20 éves megalapítására. A vajdások a Balaton Színház Simándy-termében közgyűlésen értékelik munkájukat. Informálódnak az egykori iskolájuk mai helyzetéről is, erről a gimnázium vezetésétől kapnak tájékoztatást. A rendezvényen köszöntik elődeikként a premontrei öregdiákokat.

A város patinás gimnáziumának mai tanulói az örököskénti tisztelet jeléül adnak kultúrműsort. A találkozó idén az aznap zajló város napi rendezvény hivatalos részéhez is kapcsolódik. Ez alkalommal kerül sor az önkormányzat és a nagy létszámú Vajda János Öregdiákok Egyesülete közti együttműködési megállapodás ünnepélyes keretek közti aláírására.

 

 

Négy világversenyt tudhat maga mögött Keszthely legjobb ifjúsági sportolója

2009. május 18.



 

Tízévesen kezdte a vívást File Mátyás, aki csapatával a belfasti junior vívó-világbajnokságon bronzérmet szerzett. – A szüleim ösztönzésére indultam el, akkor még általános iskolás voltam, majd átkerültem a Vajda-gimnáziumba, és Borosné Eitner Kinga edző kezei közé kerültem – meséli a fiatal tehetség, aki egy még inkább fontos megméretés, az érettségi előtt áll.

Hogy miért éppen a vívást választotta? Itt csak magára számíthat az ember, nem kell csapatjátékosnak lenni, ezt nem is igazán szereti File Mátyás. Gyors reflexekre van szükség, és gondolkodni kell – avat be a rejtelmekbe.
A Balaton Vívóklub fiatal sportolója két évig még juniorként versenyzik, bár már most hetente jár Budapestre, a felnőttkeret edzésére. Borosné Eitner Kinga azt mondja, a következő szezontól el kellene kezdenie a felnőttversenyzést.

 

Jó szem kell a tehetségek felismeréséhez
Ezt vallja Borosné Eitner Kinga, a Balaton Vívóklub szakosztályvezetője, Mátyás edzője. Szerinte fontos eldönteni, hány gyerekkel akarnak a klubok koncentráltan foglalkozni, mert az utánpótlás nevelése finanszírozás kérdése is. Egyre nehezebb, a szponzorok ugyanis sorra kivonultak a sportból, az állami támogatás pedig nem elegendő. – Keszthely minden erejével támogat minket – teszi hozzá a szakember.
„File Mátyás szorgalmas gyerek, jó szem kellett hozzá, hogy rájöjjünk, ő az egyik kiválasztott. Az eredményei önmagukért beszélnek.”

 

 


Nem unatkozik a szigligeti srác. Az iskola mellett hetente háromszor Keszthelyen van felkészülése, egyszer pedig a fővárosban, majdnem minden héten van versenye, ezek mellett úszni jár, és ugye ott a megméretés.
Az április elején Belfastban megrendezett világbajnokságon az ukránokat nem, de a koreaiakat sikerült legyőznie a Budai Dániel, Hanczvikkel Márk, Györgyi Levente Tamás, File Mátyás összeállítású férfi párbajtőrcsapatnak. A szigligeti sportoló úgy érzi, a legjobb formáját hozta a versenyen.
Hogy mire marad ideje a 18 éves fiúnak? Azt mondja, komolyan veszi, amit csinál, sportolói magatartást gyakorol, nem jár bulizni, iskolába sem nagyon, mert nagyon elfoglalt. A hiányzásait azonban elfogadják, drukkolnak neki a tanárai és az osztálytársai. Büszkék rá, Mátyás pedig arra, hogy a Vajda-gimnázium diákja lehet. „Nagyon megértők a tanáraim, köszönöm nekik.” Jövőre a Georgikon tanulója lesz.


File Mátyás versenyeredményei

Kadett Európa-bajnokság – férfi párbajtőrcsapat 3. helyezés, 2007, 2008
Országos diákolimpia – egyéni 1. hely, 2006, 2007, 2008
Kadett- és junior-világbajnokság – férfi junior párbajtőrcsapat 3. helyezés, 2008
Junior Európa-bajnokság – férfi párbajtőrcsapat 2. helyezés, 2008

 

Környezetvédő középiskolások

Keszthely (há) - Három gimnazista utazhatott a héten Brüsszelbe, környezetvédelmi pályázatra készített dolgozatukkal nyerték a tanulmányi kirándulást. A diákokat Olajos Péter, az Európa Parlament környezetvédelmi bizottságának tagja fogadta.

 

2009. április. 17. péntek | Szerző: Horányi Árpád

 

A Keszthelyi Környezetvédő Egyesület az Új Magyarország Fejlesztési Terv rendszerében nyert támogatást középiskolák körében pályázat szervezésére. Forstner Anna, a civil szervezet elnöke elmondta: A fenntartható életmód címmel meghívásos pályázatot bonyolítottak le, melyben 3-3 fős csoportok az iskolájukkal, lakókörnyezetükkel kapcsolatosan dolgozhatták fel a témakört.

A pályázaton a keszthelyi Vajda János Gimnázium, a Vendéglátóipari Szakközépiskola, a Nagyváthy János Szakközépiskola és a hévízi Bibó István Gimnázium színeiben vettek részt a diákok. Összesen 7 pályamű született. A bíráló bizottság elé hét jeligés pályázat került. A győztes helyezést a Zöldikék elnevezésű munkával a Vajda-gimnázium csapata szerezte meg, külön dicséretet kaptak a gazdag adatgyűjtésért. A nyertes dolgozatot Andor Krisztina, Horváth Annamária és Káli Szandra készítette, akik szerdán utaztak Brüsszelbe. A továbbiakban újabb fordulóban maradnak versenyben a pályázók, ha vállalják, hogy október végéig összehasonlító tanulmányt készítenek, további elemzések, s időközben szerzett tapasztalatok gyűjtésével. A projekt novemberben zárul majd.

 

2009.04.17.

Döntős dobogó

Keszthely (há) - Sikeresen szerepeltek a zalai fiatalok a Tiszán innen, Dunán túl című népdalverseny országos döntőjén, amit Budapesten, a Néprajzi Múzeumban tartottak meg a napokban. Az eredményekről számolunk be.

 

2009. április. 17. péntek | Szerző: Horányi Árpád

 

A középiskolások mezőnyében arany minősítést kapott a keszthelyi a Vajda János Gimnázium kisegyüttese, szólistaként pedig Csordás Anna (Vajda-gimnázium) és Dóra Krisztina (Keszthely, Közgazdasági Szakközépiskola). Ezüst oklevelet kapott Rónaky Rebeka (Vajda-gimnázium). Felkészítők voltak: dr. Záborszkyné Cs. Tóth Csilla és Hamvas Endréné.Általános iskolások körében, kisegyüttes kategóriában kiemelt arany minősítést kapott a Balatoni Betyárok (Gyenesdiás), ezüstöt a Tátikat (Csesztreg).

Az énekegyüttesek között arany oklevelet kapott a Szivárvány együttes (Gyenesdiás), ezüstöt a Búzavirág csoport (Zalaszentbalázs), bronzot pedig a Pacsai Népdalstúdió (Pacsa).

A szólisták népes mezőnyében arany minősítést hozott Prezenszki Benjámin (Gyenesdiás), ezüstöt Kapitány Evelin (Keszthely, Egry-iskola). A diákokat Gaálné Karáth Judit, Csordásné Fülöp Edit, Molnár Ferencné, Pálos Henrietta és Beke Miklósné készítette fel a versenyre.

 

Zöld jelzés a moziátalakításnak

2009. április 15.

 

Az építészeti tervtanács is támogatja a volt Petőfi filmszínház átalakítását. Manninger Jenő megyei elnök úgy véli, 2009 végére megvalósulhat a felújítás, amelynek célja, hogy átmeneti megoldást kínáljon a megye által fenntartott Vajda János Gimnázium tornateremhiányára.

A gimnázium testnevelési lehetőségei a régi mozi épületében kialakítandó tornaszobával alapvetően javulni fognak, emellett más funkciót is kapna a helyszín. A tervek szerint fiatalokat érintő rendezvényeket is tartani lehet majd a volt moziban. Manninger Jenő azt is elmondta: mivel az épület helyi védettséget élvez, számos kritériumnak is meg kell felelni az átalakítás során.

 

File Mátyás, a keszthelyi Vajda gimnazistája bronzérmet nyert a VB-n

2009. április 12.

 

Bronzérmet szerzett vasárnap a Budai Dániel, Hazewinkel Márk, File Mátyás, Györgyi Levente Tamás összeállítású férfi párbajtőrcsapat a Belfastban zajló junior vívó-világbajnokságon.

25 milliót nyert a Vajda gimnázium

2009. április 10.

 

Huszonötmillió forintot nyert a Vajda János Gimnázium a Társadalmi megújulás operatív program Kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben elnevezésű pályázatán, amelynek célja a kompetenciaalapú oktatás elterjesztése, a pedagógusok módszertani kultúrájának fejlesztése.

A pályázat további szándéka, hogy a megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseket összekapcsolja a szükséges szakmai fejlesztésekkel – tudtuk meg Schuch Angéla igazgatóhelyettestől. A legfontosabb, hogy a tanulók a mindennapi életben is hasznosítható ismereteket szerezzenek, nem lemondva a tárgyi tudás elsajátításáról. Kompetenciaalapú fejlesztés lehet a készségek, a képességek fejlesztése, az alkalmazásképes tudást középpontba helyező oktatás előtérbe helyezése. 

 

2009.03.31.

Tiéd a színpad

Keszthely - A minap a Közgazdasági Szakközépiskola rendezvényével folytatódott a Balaton Színházban a város középiskolásai körében zajló Tiéd a színpad című program.

 

2009. március. 31. kedd | Szerző: Horányi Árpád

 

A diáknapi eseményeket immár csaknem egy évtizedes hagyomány szerint kötik össze a színjátszók térségi találkozójával. A város társintézményeiből az Asbóth Sándor Szakközépiskola, a Vajda János Gimnázium és a Vendéglátóipari Szakközépiskola színjátszói neveztek, Zalaszentgrótról érkezett a Városi Művelődési Központ Garabonciás színjátszó köre, a házigazda Lámpaláz csoport vendégeként.

- Nem verseny jelleggel zajlanak a bemutatók, de van zsűrizés, az értékelés szerint díjat vehet át a legjobb darabot bemutató csoport, a legkiemelkedőbb alakítást nyújtó szereplő, továbbá az előadás sikeréhez szép beszéddel, énekhanggal, a darab rendezésével hozzájárulók kaphatnak külön elismerést - mondta Siszler Katalin, az iskola igazgatója. Kiemelte: már a kezdeteknél útjára indították a Színházi Vándorkönyvet, amit ugyancsak az éves találkozókon lehet elnyerni.


A Vajda János Gimnázium színjátszói Bánk bán töredékek 2009 címmel mutattak be produkciót
Fotó: Horányi Árpád

A kötet a rendezvénysorozat fémjeleinek gyűjteménye. Tartalma mindig gazdagodik, emléket állít az újabb és újabb színjátszói találkozóknak fotókkal, élménybeszámolókkal. A már vaskos kötetet az elmúlt évben maga a kiadó: a Közgazdasági Szakközépiskola birtokolta. A diákszínjátszói körben e dokumentumgyűjtemény jelenti a győzelem szimbólumát, a jelkép olyan serleg szerepét tölti be, ami magába gyűjti, s őrzi a teljesítmények tartalmát. Az évről évre gyarapodó értékteremtés jelképét ezúttal az Asbóth Sándor Szakközépiskola nyerte el, egy évig tartó őrzésre.

Az eseményen bemutatkoztak a házigazda iskola más művészeti csoportjai is, diák alkotók egyéb munkáiból pedig kiállítást rendeztek. Számos fotóillusztráció adott betekintést a közgazdaságis életébe visszaemlékezésként a diákoknak, s bemutatva a jeles napokat, eseményeket a vendég diáktársaknak.A színjátszók vándorkönyvét az Asbóth-szakközépiskola csoportja nyerte el egy évre

 

 

Egy óra a Földért Keszthelyen

2009. március 28.

 

Március 28-án, azaz ma este várhatóan egy milliárd ember kapcsolja le a villanyt világszerte, hogy felhívja a figyelmet az éghajlatváltozás veszélyeire. Keszthelyen a Sétáló utca közvilágítása aludt el 20.30-kor, s csak a Vajda Gimnázium tanulóinak és tanárainak kezében égő fáklyák és mécsesek fénye világította be az utcát egy órán át.

Föld órája, Keszthely

A kezdeményezés Ausztráliából, Sydneyből indult 2007-ben. Akkor 2,2 millióan, egy év múlva világszerte már 50 millióan kapcsolták le a villanyt egy órára.
A szervezők reménye szerint a Föld Órája segít tudatosítani az emberekben, hogy saját villanyhasználatuk is közrejátszik az általános felmelegedésben, hiszen az áram előállításához valamilyen energiahordozót kell elégetni, aminek következtében szennyező anyagok kerülnek a levegőbe.


 

 

Kapcsoljuk le mi is a villanyt a Föld órája idején!

Zalaegerszeg - Március 28-án este közel egymilliárd ember kapcsolja le a villanyt világszerte, persze nem egyszerre, hanem helyi idő szerint fél kilenckor San Franciscótól Párizson át Bangkokig.

 

2009. március. 28. szombat | Szerző: ZH
 

A Föld órája a világ legnagyobb klímavédelmi akciója. A kezdeményezés Ausztráliából, Sydneyből indult 2007-ben. Akkor 2,2 millióan kapcsolták le a villanyt, cégek és magánszemélyek együttesen.

A kezdeményezés átütő siker volt: 10 százalékos energiamegtakarítást könyveltek el, becslések szerint az akcióval mintegy 5 százalékkal csökkent a légkört szennyező anyagok kibocsátása, de ami még fontosabb, az üzenet eljutott a médiába, megmozgatta a közvéleményt.

Egy év múlva világszerte már 50 millióan kapcsolták le a villanyt egy órára, 2008-ban már elsötétült a Golden Gate híd San Franciscóban, a római Colosseum, Rio de Janeiróban a Megváltó Krisztus szobra, illetve a Vár és a Lánchíd Budapesten, jelképezvén egy olyan ügyet, amely minden órával egyre sürgetőbbé válik.

Keszthely városa is csatlakozik idén a Föld órájához. A megadott időpontban a város sétálóutcája fog elsötétülni, az akcióban részt vesznek a Vajda János Gimnázium környezetvédő diákjai is.

- Rázsiné Gyulasi Adrienn tanárnő vette pártfogásába ezt a kezdeményezést és találta ki, hogy mi is vegyünk részt benne. Az önkormányzat megszünteti a világítást a Kossuth és sétálóutcában egy órára, addig a mi diákjaink mécsessel és fáklyával világítják meg a teret - mondta el kérdésünkre Schuch Angéla tanárnő.

- Minden osztályból jön 3-5 tanuló, a folyosókon hirdettük meg és sok önkéntes jelentkezett. Egy környezetvédelmi szakkör működik az iskolánkban, de az összes diákunk számára nagyon fontosnak tartjuk a környezettudatos nevelést.

A siker hatására a nemzetközi Természetvédelmi Világalap (WWF) globalizálta a kezdeményezést, aminek nyomán 2900 város és 84 ország csatlakozott hivatalosan is az akcióhoz. A kampányoldal adatai szerint a magyar résztvevők is szaporodnak, ott van a csatlakozók között Pécs, Budapest és Szeged is az összesen 53 magyar település között.